مدرسه راهنمایی شاهد نورآباد ممسنیMAMASANI SHAHED

به وب سایت مدرسه راهنمایی شاهد ممسنی خوش آمدید: آموزش /مطالعات اجتماعی/ تاریخ/و جغرافی/با نظرات خود همراه ما باشید

مدرسه راهنمایی شاهد نورآباد ممسنیMAMASANI SHAHED

به وب سایت مدرسه راهنمایی شاهد ممسنی خوش آمدید: آموزش /مطالعات اجتماعی/ تاریخ/و جغرافی/با نظرات خود همراه ما باشید

قاجاریه

قاجارها قبیله‌ای از ترکمان‌های منطقه استرآباد (گرگان) بودند. قدرت یافتن قاجارها به عهد صفوی و شاه عباس کبیربرمی‌گردد؛ابتدا در شمال رود ارس ساکن بودند و در آن زمانبدلیل کمک‌های بزرگی که به دربار صفوی می‌نمودند، قدرت بیشتری یافتند و سپس دسته‌ای از آنان در غرب استرآباد و دردشت گرگان سکنی گزیدند.ایشان تبار خود را به کسی به نام قاجار نویان می‌رساندند که از سرداران چنگیز بود. نام این قبیله ریشه در عبارت آقاجر به معنای جنگجوی جنگل دارد.قاجار از ریشه کلمه قاچار است که در ترکی به معنای فراری است. پس از حمله مغول به ایران و میان‌رودان، قاجارها نیز به همراه چند طایفه ترکمان و تاتار دیگر به شام کوچیدند. هنگامی که تیمور گورکانی به این نقطه تاخت قاجارها و دیگر کوچندگان را به بند کشید و سرانجام آنها را به خانقاه صفوی در آذرآبادگان بخشید. پس از آن قاجارها یکی از سازندگان سپاه قزلباش شدند.

ادامه مطلب ...

زندیه

زندیان یا زندیه یا دودمان زند نام خاندانی پادشاهی است که میان فروپاشی افشاریان تا برآمدن قاجار به درازای چهل و شش سال در ایران بر سر کار بودند. این سلسله به سردمداری کریم خان زند از ایل زند که از سال ۱۱۶۳ هجری قمری در ایران به قدرت رسید او فردی مدبر و مهربان بود. کریم خان خود را وکیل الرعایا نامید و از لقب (شاه) پرهیز کرد. شیراز را پایتخت خود گردانید و در آبادانی آن کوشش نمود. ارگ، بازار، حمام و مسجد وکیل شیراز از کریمخان زند وکیل الرعایا به یادگار مانده‌است.

کریمخان زند وکیل الرعایا (۱۱۹۳۱۱۶۳ ه.ق.): از سوابق زندگی خان زند تا سال ۱۱۶۳ ه.ق. که جنگ‌های خانگی بازماندگان نادر شاه بی کفایتی آنان را برای مملکتداری آشکار ساخت و به تبع آن عرصه را برای ظهور قدرت‌های جدید مستعد گردانید، خبری در دست نیست. به دنبال اغتشاشات گسترده و عمومی این ایام خان زند به همراه علی مردان خان بختیاری و ابوالفتح خان بختیاری اتحاد مثلثی تشکیل دادند و کسی را از سوی مادری از تبار صفویان بود را به نام شاه‌اسماعیل سوم به شاهی برداشتند. ولی چون هیچ یک از آنان خود را از دیگری کمتر نمی‌شمرد، ناچار به نزاع‌های داخلی روی آوردند. سرانجام کریم خان توانست پس از شانزده سال مبارزه دایمی بر تمامی حریفان خود از جمله محمدحسن خان قاجار و آزاد خان افغان غلبه کند و صفحات مرکزی و شمالی و غربی و جنوبی ایران را در اختیار بگیرد. وی به انگلیس‌ها روی خوش نشان نداد و همواره می‌گفت آن‌ها می‌خواهند ایران را مانند هندوستان کنند. برادر وی، صادق خان، نیز موفق شد در سال ۱۱۸۹ ه.ق. بصره را از حکومت عثمانی منتزع نماید و به این ترتیب، نفاذ اوامر دولت ایران را بر سراسر اروندرود و بحرین و جزایر جنوبی خلیج فارس مسلم گرداند.

فرمانروایان زند

ادامه مطلب ...

افشاریه

شاخصه های مهم سلسله افشار


اگر چه سلسله افشار عمربسیار کوتاهی داشت اما از چند نظر حائز اهمیت بود .
1- با سقوط امپراطوری بزرگ صفویه سلسله افشار توانست بار دیگر قدرت از دست رفته ایران را احیا کند .
2- دوران زمامداری نادر گر چه سرشار از آشوب قیام بود ، اما دلیریها و رشادتهای نادر باعث شد که نظم امنیت موقتی خیلی کوتاه بر کشور حاکم شود .
3- در این دوران بر اثر رشادتهای و جسارتهای نادر کشور ایران از نظر وسعت به مرزهای طبیعی و باستانی خود رسید .
4- دوران حکومت سلسله افشار عموما و زمامداری نادر خصوصا ، همواره دوره درگیری و نبرد با عثمانیها بود که عموما با پیروزی نادر تمام شد . ,br>5- در این دوره نظم اداری و حکومتی ادامه سیستم دیوانسالاری صفویان است.
6- این دوره از جهت مذهبی ، و خصوصا تسامح و تساهل مذهبی نادر حائز اهمیت است .
7- از آنجائیکه حکومت نادر به شمشیر شکل گرفت ، ارتش در این دوره جایگاه مهمی داشت .
8- در این دوره نظام اقتصادی و کشاورزی ایران به شکل خاصی رشد می کند.

دوران حکومت افشاریه بعدها زندیه از جهت مناسبات خارجی ، ادوار مهمی در ایران به حساب می آیند.



مراحل مختلف حکومت افشاریان


از میان رفتن قدرت مرکزی ایران ، کشور را درحالتی از نابسامانی و هرج و مرج کامل فرو برده بود مدعیان مختلف حکومت ، در نواحی مختلف ، سعی داشتند به گرد آوردن طرفدارانی حکومتی ممحلی تشکیل دهند ، یعنی از مدعیان ، از اواخر دوره صفویه شروع به تشکیل حکومت محلی ، برای خود کرده بودند.
فشارها و قتل غارتهای افغان در نواحی مرکزی سبب بالا گرفتن نارضیاتی در میان مردم شد ، همچنین عدم توانایی و کار آمدی حاکمان یاغی افغان در امر حکومت و دولت ناملایمات بسیاری را از سوی مردم به وجود می آورد این نکته یعنی شورشها و قیامهای داخلی هجوم و تجاوز دشمنان خارجی را به مرزهای کشور فراهم می کرد از طریق لطمات جبران ناپذیر به هیثیت سیاسسی دولت و ملت ایران وارد می شد .
در این زمان تنها یک سردار نیرومند و دلیر بود که می توانست با رشادتهای ئ جسارتهای خود به این اوضاع آشفته پایان بخشد و بار دیگر امپراطوری از دست رفته ایران را تجدید کند . اگر چه این سردار قوی خیلی زود خانه خود ساخته را خراب کرد . اما ورود او به صحنه تاریخ نه تنها کشور ایران را از دست یاغیان افغان نجات داد بلکه با ظهور حکومتهای بعد از وی دوران سلطه اجنبی بر ایران خاتمه یافت .

                   

                       

نوشته های تاریخی

نوشته های تاریخی نشان می دهد که کوروش نه تنها در امور سپاهگری دارای نبوغ نظامی و در جهانگشایی و کشور داری بسیار انسان دوست و نوع پرور بوده و در امور خانوادگی نیز یکی از وفادارترین مردان روزگار بوده است.

هرودوت می نویسد مصریان به منظور این که شکست خود را از ایرانیان به نحوی جبران کنند شهرت دادند که کوروش دختر آماژیس فرعون مصر را برای ازدواج خواستگاری کرده است اما فرعون مصر بجای آمازیس دختر زیباروی اپرس فرعون سابق مصر به نام نی یتیس را که خود او برانداخته بود برای کوروش فرستاد و کمبوجیه از نی یتیس متولد شده است .اما داستان مذکور را مصریان برای دلخوشی خود جعل کرده بودند تا از شدت خفتی که بر اثر شکست بوسیله ایرانیان تحمل کردند کاسته باشند . زیرا اولا همه می دانستند که ولیعهد ایرانی باید پارسی و از خاندان سلطنتی باشد و ثانیا همه آگاه بودند که مادر کمبوجیه کاسان دان هخامنشی بوده است.

کاساندان ملکه ایران (ملکه جهان) ۵ فرزند با نام های کمبوجیه بردیا آتوسا رکسانه و ارتیستونه داشت.هنگام مرگ کاساندان در بابل ۶ روز عزای عمومی اعلام شد.

کاساندان در ۶ نوامبر ۵۳۹ پیش از میلاد فوت کرد

تاریخ ایران زمین از دورترین دوران تا سال ۶۲۸ میلادی

گزینوفون می‌نویسد: کودکان ایرانی در مدارسشان فنون قضاوت و عدالت و اداره می‌آموزند.  معلمان در این مدارس قضایای مختلف را برای شاگردان به‌تمرین می‌گذارند، اتهامات فرضی ازقبیل دزدی و راهزنی و رشوه‌خواری و تغلب‌کاری و تعدی و اموری که معمولاً اتفاق می‌افتد را برضد برخی از دانش‌آموزان مطرح می‌کنند و از دانش‌آموزانِ دیگر می‌خواهند تا دربارۀ آنها حکم داده مرتکب چنین بزههائی را کیفر دهند. آنها همچنین یاد می‌گیرند که به‌کسانی که اتهام ناروا به‌دیگران می‌زنند نیز کیفر دهند.

ادامه مطلب ...

جغرافیا کلاس دوم

  • درس اول

مساحت کره زمین 510 میلیون کیلومتر مربع است که 360 میلیون کیلو.متر مربع از آن را آب فرا گرفته است . پس مساحت آبهای روی زمین بیشتر از مساحت خشکی ها می باشد .

ادامه مطلب ...

تاریخچه پول، از مبادله کالا تا پول کاغذی1

در گذشته دیرین برای تداوم حیات، نیاز هر فرد با تلاش فردی (شکار- تولید و ...) تامین می‌شد، ولی با گذشت زمان هرگز به تولید شخصی قانع نبود و اگر در آن روز بشر نمی‌توانست با زور هرچه می‌خواهد به چنگ آورد، ناگزیر حاضر می‌شد از راه معاوضه جنس با جنس (معاوضه مستقیم کالا با کالا) نیازهای عادی زندگی را فراهم کرده و از این راه امرار معاش کند.

ادامه مطلب ...

جدا شدن بحرین از ایران

آری متاسفانه صحت دارد. بحرین جز ایالت و استان فارس بوده و از شیراز اداره می شده است. درباره سابقه تاریخی ایران و مالکیت بحرین، کتاب ها و مقالات مستند تاریخی فراوانی تا کنون منتشر شده و باید به بعضی از آن ها مراجعه نمایید. (مثلا آثار آقای جعفری ولدانی).
خلاصه مطلب این است که در جریان جنگ سرد و بعد از پیروزی حزب بعث در عراق از سال 1347 (1968) و حمایت های آشکار شوروی از حکومت جدید عراق، نگرانی های آمریکا و انگلستان از اوضاع جدید در خاورمیانه و خلیج فارس شدت یافت و به شاه ایران نقش دائما روز افزونی در منطقه داده شد. آن چه که تا انقلاب اسلامی ایران به عنوان شاه ایران، ژاندارم خلیج فارس معروف شده است. فروش اسلحه های جدید، هواپیماهای مدرن، تانک ها و ... به هر حال ایران محل استقرار ژنرال های آمریکایی گردید. جنگ ایران و ظفار بر علیه کمونیست های منطقه نیز در این دوران بوده است از سال 52-1351. آمادگی های نظامی ایران و عراق که از سال 1348 آغاز شده بود، وخامت اوضاع مرزی را بیشتر می کرد. در چنین شرایطی، رقابت پنهان آمریکا و انگلستان نیز کم و بیش آشکار شد و آمریکا ادعا می کرد که او حامی منحصر به فرد شاه ایران است. انگلستان که خود را قدرت قدیمی در منطقه دانسته و از واگذاری قدرت در ایران و در خلیج فارس به آمریکا مخالفت داشت، اما نمی خواست در راه اتحاد با آمریکا بر علیه شوروی، حزب بعث عراق و کمونیست های منطقه مانعی ایجاد نماید، پیشنهاد نمود که بحرین را به او واگذار نمایند. با ذخیره سازی های حیله گرانه خاصی استعمار انگلستان و حمایت آمریکا و موافقت شاه، ضمن یک همه پرسی، مردم بحرین به استقلال خود و جدا شدن از ایران رای دادند (سال 49-1348). طبق قرار قبلی و پنهانی، امیر جدید بهرین، از انگلستان خواست که نظامیان و مستشاران اداری – مالی و کشتی های جنگی انگلستان در بحرین باقی باشند و در استقلال جدید به او کمک کنند.
کاربر محترم این هم خیانت دیگری از محمد رضا شاه پهلوی که بر خلاف فتحعلی شاه هم مدرن بود هم تحصیلکرده.

درس جغرافیا

ادامه مطلب ...